(   ̄)y―oo0O0O〇○**

Thursday, 16 June 2011

SPIDER + LILY = ????

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Pernah tengok anime ini?


Jigoku Shoujo... dalam anime ini terdapatnya babak di mana ada bunga yang mana aku memang tak pernah tengok, apalagi mengenalinya. Tapi secara jujur aku mengatakan di sini bahawa aku suka sangat tengok bunga tu... dan aku tak pernah tau apakah namanya... tak pernah terfikir pun nak cari tahu namanya... lama-lama lepas tu aku pun lupa la pasal bunga tu...


tapi, tiba-tiba kebelakangan ni aku teringat balik pasal bunga tu. apa lagi? google la jap... hehe~

dan di bawah adalah secara ringkas mengenai bunga ni yang aku dapat dari En. Google...

Nama saintitik: Lycoris radiata
Dikenali sebagai : Spider lily / Higanbana (Jepun)
Banyak di jumpai di kawasan Asia Timur seperti Jepun, China, dll








hehe~ malas nak cerita lebih-lebih. apa2pun, nak tahu lebih lanjut sila rujuk sumber di bawah...


No comments: