(   ̄)y―oo0O0O〇○**

Wednesday, 8 June 2011

BELUNCAS KARNIVOR!!!


Ulat beluncas adalah seekor makhluk Tuhan yang mana ianya akan mengalami proses metamorphosis dan menjadi seekor rama-rama yang cantik… Memang tak dinafikan lagi... 


Seperti mana yang kita semua ketahui, ulat beluncas ni suka makan daun… dan aku pernah tanya soalan merepek buat tinjauan ke atas beberapa orang kawan, di mana reaksi mereka adalah seperti berikut (A ialah aku):


A : Nak tanya sikit boleh?
B : Apa dia...?
A : Urm... ulat beluncas makan ape ek?
B : Ulat beluncas? Daun la...!
A : Daun je...? 
B : Ye la... dia kan herbivor, tak de chances untuk dia makan daging~


***

A : Ulat beluncas makan ape ek...?
C : Daun. 
A : (lagi…)


sekarang, cuba tengok video ni... apa pendapat korang?


Amacam? Tak semua ulat beluncas makan daun kan…? Jenis yang ni makan serangga… nak berkenalan dengan dia ni…?

Nama saintifiknya Eupethecia staurophragma (Hawaiian Caterpillar)... Sejenis ulat beluncas KARNIVOR...  Makan serangga, pun boleh makan siput... aneh kan...? Ulat beluncas species ni korang boleh jumpa kat negara HAWAII... Mereka2 ni pandai menyamarkan (camouflage) diri mereka mengikut persekitaran... seperti yang ada kat dalam video tu, dan senyap2 ulat beluncas itu pun... NGAP...!!!! mangsanya... 

4 comments:

Jo Qusary said...

ulat beluncas bukan omnivor ke?

TetikusMerah said...

selama ni ingatkan beluncas herbivor... di http://en.wikipedia.org/wiki/Caterpillar juga dinyatakan begitu...

Ixbarr Abdullah said...

macam pacat jer....pacat tu ulat jugak kan.....

macam pernah nampak jer ulat beluncas ni....

TK said...

@ Ixbarr Abdullah
eh? pacat rupa gitu ke? hmm...