Advertisement

MARI BELAJAR MAIN UKULELE

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dalam entri sebelum ini ada Cik TK utarakan mengenai belajar bermain alat muzik bukan? Kali ini Cik TK nak kongsikan sebuah video Youtube dari channel VokalPlus yang mana pengajarnya Indra Aziz mengajarkan cara mudah unutk belajar bermain ukulele.

Bukan hanya video, malah pengajar dari channel VokalPlus ini juga iaitu Indra Aziz juga membuat satu aplikasi untuk belajar chord ukulele. Boleh intai-intai di sini.


Selain itu, Cik TK juga nak kongsikan video-video dari channel lain yang bagi Cik TK agak mudah juga untuk orang yang baru belajar seperti Cik TK ni ikut bermula dengan pemilihan ukulele, cara strumming dan lagu mudah dengan hanya menggunakan 4 chord.


Video yang ini menerangkan beberapa jenis/saiz ukulele


Video ini menerangkan cara untuk strumming



Dalam video ini pula, ia menunjukkan penggunaan 4 chord sahaja iaitu
chord C, G, Am dan F untuk memainkan pelbagai lagu


Remark: Cik TK juga masih baru belajar dan Cik TK cuma ingin berkongsi apa yang Cik TK pelajari. Mari kita belajar sama-sama. Selamat mencuba!!!



Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. seronoknya bljr ukelele..smoga maju jaya!

    BalasPadam
  2. Ni mmg macam gitar kan...menarik juga ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. menarik kan... macam gitar but its kinda different too.

      Padam
  3. Beli ukulele nye dekat mana yer.. anggaran harga dan ukulele yg sesuai

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh beli kat kedai alat muzik. Harga tu bergantung pada jenis saiz dan bahan dia. Untuk ukulele yang sesuai ni, kalau boleh pergi survey dulu tengok jenis mana yang sesuai dengan diri sendiri. Kena try pegang dan rasa sendiri. Jenis berlainan ada saiz berlainan . Ada soprano (21inci), concert (23inci) dan tenor (26inci). Selain tu ada juga baritone (30inci kalau tak silap)

      Padam

Jangan malu-malu untuk tinggalkan komen dan jejak ya! Nanti Cik TK blogwalking ke blog korang pula!