(   ̄)y―oo0O0O〇○**

Friday, 20 April 2012

KAT TUN - PRECIOUS ONE

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Dalam entri kali ni, TK nak kongsi satu lagu ni... Ini salah satu lagu kegemaran TK. Maaf kualiti video tak bagus ye... Apapun, jom layan!  


Time goes by bokura wa ikutsumo no deai to wakare wo kurikaesu
Here I am dareka no yasashisa ni amaete nanika wo miushinatta

ima sugisatta kisetsu wo kazoe hitori kiri no yoru nani wo omou?

Sometime toki ni nazeka mune ni semaru loneliness
I don't want to be all alone setsunakute
One day itsu no hi ni ka mitsukaru sa precious one
sora miagereba hora ne hitotsu no shining star

tell me why doushite boku-tachi wa konna ni ai wo motomeru no kana?
Ahh... hoshizora wa shoujiki da ne yasashiku kirameki yoru wo kazaru

Somewhere dokoka ni iru taisetsu na only one
You're not all alone anymore hitori ja nai
Someday itsuka aeru unmei no someone you'll love
futo ki ga tsukeba hora ne kimi no soba ni iru

tatoe million years toki ga sutemo
We never change No worries You'll be alright
Your precious only one kanarazu deaeru sa
One day you'll find kono hoshi de I believe in love zutto

Sometime toki ni nazeka mune ni semaru loneliness
I don't want to be all alone setsunakute
Somewhere dokoka ni iru taisetsu na only one
You're not all alone anymore hitori ja nai

Someday itsuka aeru unmei no someone you love
futo ki ga tsukeba hora ne kimi no soba ni iru
kimi ga soba ni iru
You'll meet your only one

Somewhere dokoka ni iru taisetsu na only one
You're not all alone anymore hitori ja nai
Sometime toki ni nazeka mune ni semaru loneliness
I don't want to be all alone only one



JOM LAYAN!!! CERITA MERAPU DI PAGI HARI!!!


Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.

Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.

Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!". Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.

Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di GentingHighlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu.

Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit "Adoi..!" dan jatuh ke bumi. Emak saya menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.

Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat laporan ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.

Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.

Tuesday, 17 April 2012

CIRI-CIRI LELAKI YANG DIIDAMKAN UNTUK DIJADIKAN SUAMI...

Assalamualaikum dan salam sejahtera…


Ahad malam yang lalu sewaktu menjadi fasilitator untuk satu program pelajar sekolah, kami semua bermain satu permainan. Permainan ‘Kotak Beracun’. Tahu tak permainan itu? Siapa tak tahu sila tanya pakcik Google ek! Atau boleh terus baca di SINI... 

Kebanyakan soalan dan cabaran yang pelajar-pelajar ni reka pelik-pelik. Eh, tak ada la pelik pun, biasa je la tu... Suruh cium pokok la, lakonkan watak kamen rider la… Aish budak-budak ni… Dah sekolah menengah tu buatlah cara sekolah menengah. Rekalah soalan yang mencabar sikit… Tema pun pasal alam sekitar kan??? Hukhuk... 

Tapi ada seorang pelajar ni dapat soalan cepumas la! Dan masih lari dari tema, tapi tak apa la. Layan je... Soalannya ialah: 

“Apakah ciri-ciri lelaki yang anda idamkan untuk dijadikan suami?” 

Okay, TK tak mahu cerita pasal apa pelajar tu jawab. Dalam entri ini TK nak beritahu apa yang TK akan jawab sekiranya soalan macam ini diajukan pada TK. Sebelum ini TK tak pernah pun terfikir nak bakal suami yang macam mana. Lepas dengar soalan tu, barulah TK terfikir pasal ni… Maka TK pun terberangan-anganlah nak kahwin… Hey TK! Gatal nak kahwin dah ke??? Hehe~ Berikut adalah jawapan TK: 

Beriman 
Bahagian ini mestilah diutamakan selain daripada kacak... Jenis yang tidak tinggal solat dan boleh menjadi imam. Ini kerana seorang lelaki haruslah menjadi seorang suami yang sentiasa membimbing isteri dan anak-anak ke jalan yang benar di dunia yang penuh dugaan dan pancaroba ini… 

Penyabar 
Sifat penyabar ini sangatlah penting. Ini kerana perempuan ni sifatnya kadang-kadang tak menentu. Lagi-lagi pada suatu waktu yang pastinya dihadapi oleh para perempuan pada setiap bulan. Sekejap marah, sekejap gembira, sekejap nak mengamuk macam raksasa, sekejap sedih, aish… macam-macamlah. TK pun tak terkecuali juga. Maka sifat penyabar ini penting bagi menghadapi situasi seperti ini. 

Sentiasa tenang 
Sifat ini pun pada TK sangat penting, mesti ada pada diri bakal suami TK. Tidak kiralah apa pun yang berlaku, tidak kiralah masalah apa pun yang dihadapi, dia mestilah sentiasa tenang menghadapi segala-galanya. Mungkin ada yang fikir agak sukar untuk mencari lelaki sebegini. Tapi TK pernah jumpa orang macam ini. Dia orang yang TK suka. Opss! 

Matang walau rupa dan perangai macam budak-budak sikit. hehe 
Pada pendapat TK, lelaki yang matang ni haruslah bijak dalam membuat keputusan, pandai membiasakan diri dalam apa keadaan sekalipun, dan sentiasa berfikir sebelum bertindak. Emm… Lelaki yang matang juga haruslah berfikir bukan hanya untuk diri sendiri, malah untuk kebaikan orang lain. Eh, betul ke matang tu macam ni? Ke salah apa yang TK kata ni? 

Peka dan prihatin 
Kalau boleh, TK nak bakal suami yang agak peka dengan keadaan TK. Sebab TK ni jenis yang agak pendiam dan jenis yang pendam je semua… Apa-apa jadi TK takkan cakap, cuma akan tunjukkan melalui perbuatan. Sebab tu, lelaki itu haruslah peka pada perubahan sifat TK. Hehe~ Dan apabila TK menghadapi masalah, lelaki itu sentiasa berada di sisi TK dan membantu TK menghadapi masalah yang datang. Sekurang-kurangnya memberikan sokongan padu pada TK. Itu pun sudah cukup.


Alamak, rasa macam dah panjang lebar la pula… Baik, TK ringkaskan je lah ye… Ciri-ciri lain termasuklah: 
  • Penyayang
  • bersih dan kemas
  • tidak kedekut dan tidak berkira



Sunday, 15 April 2012

MY GENERASI IMBAU KENANGAN MASA LALU

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Pada hari ini TK ingin kongsikan sesuatu yang TK jumpa di Youtube... Video bertajuk "My Generasi" oleh JinnyBoyTv memang membuatkan TK teringat kenangan sekolah dulu-dululah! TK buat semua tu waktu TK kecil-kecil dulu... Lawan pemadam, main tutup botol, tulis biodata, semua TK buat dulu... 

Keadaan ini sangat berbeza berbanding generasi kini. Kenapa TK kata berbeza? Kerana generasi kini lebih kepada Facebook, PSP, Playstation, iPad la, macam-macam lagi la... Oh, teknologi je semua... Ke salah apa yang TK kata ni? Generasi kini masih main tak dengan semua yang generasi dulu main ni?

Apa-apa pun, jom layan video ni... Yang pernah alami perkara ini mesti teringat masa dulu kan?